Nieczystości ciekłe
Kontrast Rozmiar tekstu

Nieczystości ciekłe

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prowadzenie działalności polegającej na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transporcie nieczystości ciekłych wymaga uzyskania zezwolenia wydawanego w drodze decyzji wójta/burmistrza/prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce świadczenia usług.

Podstawa prawna:

Art. 7 ust. 1 pkt 2 i art. 8 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2519, ze zm.),

Uchwała Nr LIV/820/2023 Rady Miasta i Gminy Kórnik z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Miasta i Gminy Kórnik

Wymagane dokumenty:

  1. Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, który powinien być podpisany:
    • w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną - przez przedsiębiorcę,
    • w przypadku przedsiębiorcy nie będącego osobą fizyczną - przez osoby upoważnione do reprezentowania przedsiębiorcy, zgodnie z KRS;
  2. Zaświadczenie albo oświadczenie o braku zaległości podatkowych i zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne (oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań);
  3. Udokumentowanie gotowości przyjmowania nieczystości ciekłych przez stacje zlewne;
  4. Oświadczenie o spełnianiu wymagań określonych w uchwale nr LIV/820/2023 Rady Miasta i Gminy Kórnik z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Miasta i Gminy Kórnik;
  5. Dokument potwierdzający prawo własności pojazdów lub prawo do dysponowania nimi oraz potwierdzający aktualność ich badań technicznych (np. kopia dowodu rejestracyjnego);
  6. Fotografie przedstawiające pojazdy, w szczególności oznakowanie pojazdu umożliwiające identyfikację podmiotu świadczącego usługi;
  7. Dokument potwierdzający prawo władania bazą (np. wyciąg z księgi wieczystej, umowa najmu bądź dzierżawy);
  8. Dokumenty potwierdzające prawo do wykonywania zabiegów sanitarnych w miejscach do tego przeznaczonych (np. umowa);
  9. Dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji administracyjnej następuje w terminie miesiąca od daty złożenia wniosku. W szczególnych przypadkach - do 2 miesięcy.

Miejsce i sposób składania dokumentów:

  • w formie papierowej - Kancelaria Ogólna Urzędu Miasta i Gminy Kórnik, parter, pokój nr 9;
  • w formie dokumentu elektronicznego - przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu (ePUAP).

Tryb odwoławczy:

Od decyzji służy prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał decyzję stanowiącą przedmiot zaskarżenia (Burmistrz Miasta i Gminy Kórnik, Plac Niepodległości 1, 62-035 Kórnik).

Opłaty:

107,00 zł - zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2142 ze zm.) oraz załącznika do tej ustawy - część III, poz. 42 - zezwolenie na wykonywanie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo (opcjonalnie) W przypadku występowania w sprawie przez pełnomocnika. Nie podlega opłacie pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Odpowiedzialny za wykonanie czynności:

Wydział Gospodarki Odpadami Komunalnymi Urzędu Miasta i Gminy w Kórniku (tel. +48 61 8170 411 wew. 590), w którym uzyskać można również bliższe informacje na temat procedury administracyjnej związanej z dokonaniem zgłoszenia.

Sprawozdania przedstawiane przez podmioty prowadzące działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych

 

Zgodnie z art. 9o ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2519 ze zm.) podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych jest obowiązany do sporządzania kwartalnych sprawozdań. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta w terminie do końca miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy.

Terminy składania sprawozdań:

Sprawozdania składane są corocznie w terminach:

  • za I kwartał do 30 kwietnia;
  • za II kwartał do 31 lipca;
  • za III kwartał do 31 października;
  • za IV kwartał do 31 stycznia.

Sprawozdanie zawiera:

Na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach sprawozdanie zawiera:

  1. Imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, numer decyzji w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie tej działalności, o ile nie jest zwolniony z obowiązku jej posiadania, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;
  2. Informację, za który kwartał i rok sporządzane jest sprawozdanie;
  3. Informacje o ilości odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych; bytowych, przemysłowych;
  4. Informacje o ilości przekazanych do stacji zlewnej odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych: bytowych, przemysłowych wraz ze wskazaniem nazwy i adresu stacji zlewnej, do której zostały przekazane odebrane nieczystości ciekłe;
  5. Informacje o ilości odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych:
    • z obszaru aglomeracji wyznaczonej na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne;
    • spoza obszaru aglomeracji wyznaczonej na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne;
  6. Wyjaśnienia dotyczące różnicy między ilością nieczystości ciekłych odebranych z obszaru gminy a ilością tych nieczystości przekazanych do stacji zlewnych, jeżeli występuje taka różnica;
  7. Informacje o liczbie właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane nieczystości ciekłe, wraz z wykazem adresów tych nieruchomości;
  8. Datę sporządzenia sprawozdania, podpis prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych lub podpis osoby upoważnionej do występowania w jego imieniu na podstawie pełnomocnictwa.

Podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, dołącza do sprawozdania wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w okresie objętym sprawozdaniem zawarł umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych, oraz wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi umowy te uległy rozwiązaniu lub wygasły. W wykazach zamieszcza się imię i nazwisko albo nazwę oraz adres właściciela nieruchomości, a także adres nieruchomości.

Weryfikacja sprawozdania

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przyjmuje sprawozdanie i weryfikuje dane w nim zawarte. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta może wezwać do okazania dokumentacji, która była podstawą do sporządzenia sprawozdania. W przypadku, gdy sprawozdanie jest sporządzone nierzetelnie, wójt, burmistrz lub prezydent miasta wzywa do uzupełnienia lub poprawienia sprawozdania. Korektę należy złożyć w ciągu 14 dni od dnia, otrzymania wezwania. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta po otrzymaniu informacji ponownie weryfikuje dane zawarte w sprawozdaniu.

Kary

Na podstawie art. 9xb ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2519 ze zm.). Podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych, który:

  • przekazuje nierzetelne sprawozdanie, podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł;
  • w przypadku niezastosowania się do wezwania - od 500 zł do 5000 zł;
  • przekazuje po terminie sprawozdanie, podlega karze pieniężnej w wysokości 300 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż za 90 dni;
  • dostarcza nieczystości ciekłe pochodzące ze zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków do oczyszczalni ścieków niespełniającej wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie 99 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, przewidzianych dla oczyszczalni ścieków w aglomeracji, z której są dostarczane nieczystości ciekłe - podlega karze pieniężnej w wysokości od 1000 zł do 10 000 zł za każde takie dostarczenie nieczystości ciekłych.

Załączniki: wzór sprawozdania 

Odpowiedzialny za wykonanie czynności:

Wydział Gospodarki Odpadami Komunalnymi Urzędu Miasta i Gminy w Kórniku (tel. +48 61 8170 411 wew. 590), w którym uzyskać można również bliższe informacje na temat procedury administracyjnej związanej z dokonaniem zgłoszenia.

 

Obowiązkowa ewidencja zbiorników bezodpływowych (szamb) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Miasta i Gminy Kórnik

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. 2022 r., poz. 2519 ze zm.), gminy mają obowiązek prowadzenia ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb) oraz ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków. Wpisy do ewidencji dokonywane są na podstawie zgłoszenia właściciela lub użytkownika nieruchomości, na której zlokalizowany jest zbiornik bezodpływowy (przeznaczony do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania) lub przydomowa oczyszczalnia ścieków.

W związku z powyższym Burmistrz Miasta i Gminy Kórnik zwraca się z prośbą do dokonania wpisu do ewidencji zbiorników bezodpływowych/przydomowej oczyszczalni ścieków wypełniając druk zgłoszenia posiadanego zbiornika bezodpływowego (szamba) lub przydomowej oczyszczalni ścieków.

Wypełnienie zgłoszenia należy składać:

  • w formie papierowej - Kancelaria Ogólna Urzędu Miasta i Gminy Kórnik, parter, pokój nr 9;
  • w formie dokumentu elektronicznego - przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu (ePUAP).

Odpowiedzialny za wykonanie czynności:

Wydział Gospodarki Odpadami Komunalnymi Urzędu Miasta i Gminy w Kórniku (tel. +48 61 8170 411 wew. 738), w którym uzyskać można również bliższe informacje na temat procedury administracyjnej związanej z dokonaniem zgłoszenia.

Kontrole nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków

W związku z wejściem w życie nowych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, nakładających na gminy obowiązek prowadzenia cyklicznej kontroli, nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe (szamba) oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków w bieżącym roku na terenie gminy rozpoczną się kontrole nieruchomości w tym zakresie.

Zgodnie z art. 6 ust. 5a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2519 ze zm.) burmistrz ma obowiązek prowadzenia kontroli posiadania umów, dowodów uiszczania opłat oraz częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków. Taką kontrolę przeprowadza się co najmniej raz na dwa lata. W związku z powyższym pracownicy Urzędu Miasta i Gminy Kórnik w 2023 roku rozpoczną kontrole nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe (szamba) oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków m.in. w zakresie posiadania umów oraz dowodów potwierdzających wywóz nieczystości ciekłych. Każda posesja niepodłączona do sieci kanalizacyjnej zostanie skontrolowana do sierpnia 2024 r.

Zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Kórnik właściciele nieruchomości mają obowiązek pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości, nie dopuszczający do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, nie rzadziej niż:

  • w przypadku zbiorników bezodpływowych - raz na trzy miesiące;
  • w przypadku osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków - raz na trzy lata.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2519 ze zm.) każdy właściciel ma obowiązek podpisać umowę z firmą posiadającą zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych.

Właściciele nieruchomości, którzy nie mają jeszcze podpisanych umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków powinni uczynić to niezwłocznie.

Należy pamiętać, że posiadane rachunki muszą potwierdzać regularność wywozu szamba. W przypadku posiadania przydomowych oczyszczalni ścieków, należy również pamiętać o obowiązku pozbywania się osadów ściekowych (zgodnie z instrukcją eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków), co musi zostać również odpowiednio udokumentowane, tj. poprzez podpisanie umowy na wywóz osadów ściekowych oraz posiadanie dowodów uiszczania opłaty za ww. usługę.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach za brak umowy i/lub brak potwierdzeń wywozu nieczystości ciekłych właścicielowi grozi kara grzywny.

Odpowiedzialny za wykonanie czynności:

Wydział Gospodarki Odpadami Komunalnymi Urzędu Miasta i Gminy w Kórniku (tel. +48 61 8170 411 wew. 738), w którym uzyskać można również bliższe informacje na temat procedury administracyjnej związanej z dokonaniem zgłoszenia.

  • Zarządzenie nr 39/2023 z dnia 20 kwietnia 2023 r.
    w sprawie: planu kontroli właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych
  • Zarządzenie nr 40/2023 z dnia 20 kwietnia 2023 r.
    w sprawie: określenia procedury przeprowadzania kontroli realizacji obowiązków przez przedsiębiorców będących właścicielami nieruchomości na terenie Miasta i Gminy Kórnik w zakresie pozbywania się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych
  • Zarządzenie nr 41/2023 z dnia 20 kwietnia 2023 r.
    w sprawie: określenia sposobu przeprowadzenia analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach kontroli realizacji obowiązków przez przedsiębiorców będących właścicielami nieruchomości na terenie Miasta i Gminy Kórnik w zakresie pozbywania się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych